Unicommerce - Predstavitev finske blagovne znamke Iittala

4. december 2015

O slovensko-finskem natečaju iittala v letu 2016:

Finska iittala bo v naslednjem letu skupaj z družbo Unicommerce in s Fakulteto za arhitekturo (FA), trzinsko Fakulteto za dizajn in SŠOF pripravila natečaj, ki bo med študenti in dijaki srednje šole za oblikovanje predvidoma potekal v času od marca do konca avgusta 2016. Strokovna komisija bo izbrala 5 lokacij v stari Ljubljani (gostinski lokal, hotel, slaščičarna, zlatarna, cvetličarna). Študentje in dijaki bodo pripravili svoje rešitve, kako umestiti izdelke iittalav raznolike ambiente (z obstoječo opremo in pohištvom) in na tak način pokazali, kako vsestranska je uporabnost teh izdelkov. Slikovne rešitve bodo predstavili v vseh izbranih lokalih in v avlah sodelujočih izobraževalnih ustanov, zmagovalce pa bo izbrala publika. S tem bi ljudem na svojstven način približali filozofijo in minimalizem izdelkov iittala, študentje pa naj bi ob možnostih kombiniranja raziskovali tudi njihovo dolgotrajno uporabnost.

Osnovni moto dizajnerjev iz iittale je, da so proti potrošništvu in so prav zato zasnovali take trajnostne izdelke, da jih je mogoče uporabljati in v njih uživati vsak dan.

Tako bo Unicommerce kot zastopnik tega programa skozi ta natečaj skušal približati filozofijo teh čudovitih trajnostnih izdelkov tudi slovenskim uporabnikom. 

Arto Mankinen, iittala, izvozni manager  – ključni poudarki:

Začetki finske blagovne znamke iittala datirajo v leto 1881. Ime je blagovna znamka dobila po vasici Iittala, ki leži severno-zahodno od Helsinkov. 70 % vseh prebivalcev je zaposlenih v steklarni, med njimi je tudi 60 vrhunskih steklopihalcev, ki so v steklarni začeli delati z najmanj 10-letnimi delovnimi izkušnjami. Izdelki iittala sodijo v zgornji (premium) razred. Kar 97 % vseh izdelkov izdelujejo v tovarni iittala na Finskem.

Stekleni izdelki iittala so brezčasni izdelki, ki jih uporabljajo številne generacije. To so izdelki za vsakogar in za vsakodnevno uporabo.  So lepi, funkcionalni In mogoče jih je dopolnjevati. To pomeni, da lahko uporabnik kupi le posamezen izdelek, ki ga potrebuje. Leta 1952 so na primer nastali prvi krožniki Teema, povsem enake delajo še danes - v letu 2015. Izdelke iz brezčasnih kolekcij je mogoče tako le dodajati že obstoječim serijam, tako da uporabnikom ni potrebno kupovati novih setov ali kolekcij. In veliko izdelkov iittala je ročne izdelave.

  •  Čas izdelave za Aaltovo vazo, ki je oblikovalska ikona v svetu že desetletja, je 30 ur. Vsaka vaza je drugačna, saj so izdelane ročno.  Delajo jo s pomočjo kalupov iz kovine ali lesa. Slednje so tudi precej dražje, saj lahko z enim lesenim kalupom naredijo le 25 vaz, ker vroče steklo leseni kalup kasneje tudi močno deformira.
  • Sodoben mednarodni standard so postali tudi Franckovi kozarci, krožniki in skodelice Teema ter jedilni pribor Scandia. Danes so njegovi kozarci v obliki stožca našli veliko posnemovalcev (npr. Ikea), vendar je razlika v uporabljenih materialih enormna. Iittala jih izdeluje v dveh velikostih. Kozarci so izjemno kakovostni in trpežni in jih je moč dokupovati posamezno, toliko, kolikor jih v gospodinjstvu pač potrebujete.
  •  Iittalaje v svetu zaslovela z oblikovalcema Alvarjem Aaltom v 30-ih in Kajem Franckom v  50-ih letih prejšnjega stoletja. V iittali danes sodelujejo z mnogimi priznanimi domačimi in tujimi dizajnerji.

Tapio Wirkkala, dizajner, avtor kolekcije kozarcev in vrčev Ultima Thule, je tudi kreator grafičnega znaka (logotipa) iittala, ki ponazarja steklopihalca in steklarsko pipo. Njegove steklenice iz leta 1956 so v iittali znova izdelali v letu 2015- jubilejno ob avtorjevi 100. obletnici rojstva, in sicer v dveh dimenzijah in štirih barvah. Ker gre za omejeno serijo (limited edition), ima vsaka steklenica svojo številko. Izdelujejo jih ročno, zato je vsaka drugačna in unikatna. Uporabljajo se lahko kot decanter za vino, kot vrč ali vaza.

Kolekcije oblikovalca Oiva Toikke, ki letos praznuje svojih 85 let, so prav tako brezčasne. Prvo ptico je izdelal leta 1972, zdaj je med zbiratelji na trgu že več kot 400 vrst ptic. Čas izdelave vsake ptice je od 10 do 15 ur, ustvarja jo kar 5 steklopihalcev. Vsako leto iittala predstavi novo ptico leta. Delo steklopihalcev je zahtevno, zato pri nastajanju izdelkov prihaja do anomalij. 

Steklopihalci pihajo steklo 45 min, sledi 15-minutni počitek. Ptice nastajajo v treh delih- najprej izpihajo njeno telo in glavo, nato še kljun, kar je najtežji del tega postopka. Če se ponesreči, je potrebno ptico zavreči, steklo, ki ga odvržejo, pa reciklirajo v drugih industrijah. Le povprečno vsaka peta ptica uspe do popolnosti. Ko je govora o omejeni seriji, je v njej izdelanih 500 ptic, vsaka ima svojo številko, vgravirano ime, letnico in znamko. 

Nova barva v 2016 je smaragdno zelena, prihaja v vazah Aalta, Franckovih kozarcih in v  Kastehelmi kolekciji.

Novo kolekcijo predstavlja tudi mladi oblikovalec Klaus Haapaniemi z lisicami Vulpes, ki so pravi zbiralski predmeti in ikonski dekorativni stekleni izdelki za notranjo opremo doma. Steklo, kot pravi avtor, ima tudi zato, ker ga je težko obvladovati, lisičji značaj.

Največ izdelkov iittala Fiskars proda v Aziji, zlasti na Japonskem, na evropskem trgu pa v nordijskih državah (Finska, Islandija, Švedska, Norveška, Danska).  Na Finskem v Helsinkih prodajo največ Toikkovih ptic, Aaltovih vaz ter Franckovih krožnikov (Teema). V Sloveniji je največ zanimanja za Toikkovo  kolekcijo Kastehelmi.

 Lastništvo v iittali: Potem, ko se je zamenjalo precej lastnikov, je podjetje iittala v letu 2007 kupilo podjetje  Fiskars, na kar so v iittali zelo ponosni.  Grupacija Fiskars je do letošnjega leta poslovala v 20 državah s 4.000 zaposlenimi, zdaj pa so z nakupom WWRD in s tem tudi Steklarne Rogaška prisotni v 60 državah z 8.000 zaposlenimi delavci.